"Mindig használj jóízű szavakat, hiszen soha nem tudhatod, mikor kell lenyelned őket." (ismeretlen)

Hírek

Az előnyadásos versenyzés

2008.02.15.

A különböző típusú, és felszerelésű vitorlás hajók egymással történő versenyzési lehetőségének biztosítása érdekében világszerte alkalmazott módszer az előnyadásos, más néven számítás útján történő időkiegyenlítés alkalmazásával értékelt versenyzés.

Az időkiegyenlítés módszerének alkalmazását már a XIX. szd-ban is alkalmazták, azóta a világon rendkívül sok módszert fejlesztettek ki.

A magyarországi vitorlás hajópark megújulása az értékelési módszer korszerűsítését is megkívánta, ezért a Magyar Vitorlás Szövetség a korábban alkalmazott módszer helyett 1995-ben bevezette az európai normáknak megfelelő előnyszám rendszert, melyet a Német Vitorlásszövetség (DSV) fejlesztett ki, melynek elnevezése Yardstick, YS rendszer.

A rendszer egyértelmű alkalmazásához az MVSZ a DSV előírásait alapul vevő szabályzatot készített. Ez a rendszer nyílt, bármilyen versenyen alkalmazható, a hajó vitorlajelzéseit nem kell megváltoztatnia, a különböző csoportok megkülönböztetése érdekében a hajók a mindenkor érvényes előírások szerinti jelzést, színes lobogót, illetve szalagot viselnek, melyek a verseny után könnyen eltávolíthatók.

A rendszer alapelveit, az irányadó előnyszámokat bármely versenyrendező korlátozás nélkül alkalmazhatja, alkalmazása az MVSZ által rendezett versenyeken kötelező, más esetben ajánlott.

A versenyek kiértékelésének alapját egy adatbázis alkotja, mely az MVSZ Regisztrációs Szabályzat mellékleteként kiadott Regisztrációs Adatlap adataiból áll.

A rendszerbe történt belépéskor a hajók egy ideiglenes YS számot kapnak, mely 5 futam eredményei alapján lesz a tárgyévre végleges.

A versenyek értékelésénél a futamidők figyelembevételével versenyenként minden hajóra olyan előnyszámot képeznek, amellyel holtverseny alakult volna ki.

A hajók előnyszáma évente felülvizsgálatra, amennyiben szükséges, korrekcióra kerül, a tárgyévi előnyszám megállapításánál ezen képzett előnyszámok átlagát veszik figyelembe oly módon, hogy a tárgyévet megelőző három év adatait 4:3:2 arányban súlyozva számítják.

Rajtszámot csak az MVSZ által regisztrált hajók kaphatnak. Az MVSZ versenynaptárban nem szerepeltetett versenyeken a hajók azonosítása a rendező által megválasztható.

Ezt az adatlapot a versenyzők is kitölthetik, illetve térítés mellett felmérő segítségét is igénybe vehetik. Az alap-adatlapot, illetve az abban foglaltak változását jelző kiegészítő adatlapot kitöltés után el kell juttatni az MVSZ Technikai Bizottsága részére.

Az évente felülvizsgálatra kerülő MVSZ előnyszám lista értékelésébe csak a szabályosan regisztrált hajókkal teljesített, és az MVSZ versenynaptárban szereplő versenyek eredményei számítanak bele, melyekről a Rendező által készített verseny-jegyzőkönyveket az MVSZ részére eljuttatták. A rendezők felé az MVSZ kérése, hogy az értékelés gyorsítása, és pontosítása érdekében a versenyeken futott időket (befutólista), rajtidőkkel, szélviszonyokkal (versenyjegyzőkönyv) elektronikus úton is készítsék el, és juttassák el az MVSZ Titkárságára.

A rendszer alkalmazásának lényege:

- a verseny értékelése számított futási idő alapján történik

- az értékelés a hajótípusok versenyen futott átlag idejének százalékos összehasonlításán alapul

-azonos típusú hajóknál a legénység képességei átlagolódnak

-típushajóknál a különbség (vitorla, ill.rudazat, hajócsavar különbség, stb..) hatása számítható

-a rendezőség az öregebb hajókat méltányosabb YS számmal is értékelheti

- a hajók értékelése kisebb, 5-10 YS számot átfogó csoportokban reálisabb, mint együtt

-a saját YS számát kontrollképpen mindenki könnyen kiszámíthatja.

- bármilyen típusú hajó részére biztosít versenyzési lehetőséget

- az MVSZ részéről a Versenyző, és Rendező szakmai támogatást kap

További hírek